Inulina

Inulina din rădăcină de cicoare (Cichorium intybus) este o fibră solubilă, care se dizolvă în apă şi formează o materie gelatinoasă. Fibrele solubile s-au dovedit utile, printre altele, în scăderea colesterolului şi reglarea glicemiei.

Prebioticele constituie hrana probioticelor, bacteriile intestinale benefice. Majoritatea prebioticelor sunt oligozaharide (polimeri de monozaharide ce conțin mai puțin de 20 de unități de zahăr) care nu pot fi digerate de enzimele din tubul digestiv. Inulina, o polizaharidă naturală, face parte dintr-o categorie de fibre alimentare – fructanţi.

Inulina este folosită de unele plante ca modalitate de depozitare a energiei şi se găseşte în mod tipic în mod tipic rădăcini şi rizomi. Inulina se extrage în special din rădăcina de cicoare, dar se găsește în stare naturală și în banane, ceapă, sparanghel și anghinare. Niciun component al monozaharidelor nu este absorbit ca atare, ci au un rol similar cu cel al fibrelor.

Deoarece în timpul digestiei inulina nu este descompusă în monozaharide, nu creşte glicemia şi poate fi utilă în managementul diabetului. Un alt avantaj al inulinei este acela că stimulează dezvoltarea bacteriilor la nivel intestinal. Inulina nu este digerată de enzimele adaptate digerării amidonului – amilază şi ptialină. Pentru că trece prin stomac şi duoden fără a fi digerată, inulina poate fi utilizată de către bacteriile intestinale. Numai în colon, bacteriile metabolizează inulina, cu eliberare de cantităţi semnificative de dioxid de carbon, hidrogen şi metan.

Studii in vitro au arătat că FOS stimulează în mod selectiv creșterea bacteriilor bune. Gibson et al. (1995) au arătat că aceste oligozaharide au un efect similar și în cadrul studiilor in vivo. Înlocuind 15 g de sucroză cu 15 g de FOS pentru 15 zile la un grup de voluntari, proporția bifidobacteriilor din scaunul acestora a crescut de la 17% la 82% (din totalul bacteriilor), iar proporția de Clostridia s-a înjumătățit (de la 2% la 1%). Inulina, care are o cantitate mai mare de reziduuri de fructoză decât FOS, a avut același efect.

Unele diete tradiţionale conţin peste 20 g de inulină sau fructooligozaharide, în timp ce dieta oamenilor preistorici conţinea 135 g de fructanţi de tipul inulinei. De altfel, multe alimente cu un conţinut ridicat în inulină sau oligofructozaharide (cicoare, usturoi, praz) sunt recunoscute ca alimente sănătoase.

Efecte adverse. Precauţii şi contraindicaţii

Alergiile la inulină sunt rare şi ar putea fi cauzate de fapt de sporii de ciuperci sau de bacteriile care o însoţesc.

Aproximativ 30-40% dintre populaţia central europeană suferă de malabsorbţie a fructozei. Din moment ce inulina face parte din această familie, excesul poate cauza gaze şi scaune apoase. La aceste persoane, aportul de fructanţi trebuie să fie mai mic de 0,5g/porţie.

Comandă acum produsul ColonHelp Probiotic Forte la doar 61 lei!